9 Απρ 2013

Το νέο "σπίτι" του Facebook



Στην αρχή ήταν τα κινητά τηλέφωνα. Μετά μάθαμε τα camera phones. Τα οποία σύντομα εξελίχθηκαν σε smartphones. Τα απλά «κινητά», στο μεταξύ, είχαν μετατραπεί σε chat phones, business phones, easy phones και όποια άλλη κατηγοριοποίηση θα μπορούσε να πουλήσει το πιο χαρακτηριστικό σημείο του εξοπλισμού τους. Πλέον, ο Mark Zuckerberg μιλάει για social phones. Και το πρώτο της νέας αυτής γενιάς θα είναι η νέα συσκευή της HTC που θα τρέχει Facebook Home.

To Facebook Home δεν είναι ακριβώς ένα λειτουργικό σύστημα. Αλλά δεν είναι και μια απλή εφαρμογή. Στην ουσία πρόκειται για ένα εξελιγμένο app που κάθεται πάνω στο Android και «κυριεύει» την αρχική οθόνη του smartphone. Αντί, δηλαδή, να βλέπεις μια τυπική οθόνη γεμάτη apps, ημερολόγια, μετοχές, τον καιρό κλπ, αν το κινητό σου διαθέτει το Facebook Home, αυτό που θα βλέπεις θα είναι φωτογραφίες, status updates και μηνύματα από το Facebook. Mια ομάδα από apps δηλαδή, φτιαγμένα όλα από την Facebook, που συνεργάζονται. Πέρα από την οθόνη υποδοχής, το Facebook Home θα συνεχίζει να κυριαρχεί στα κινητά που θα το χρησιμοποιούν. Για παράδειγμα, όταν έχεις ανοιχτή μια άλλη εφαρμογή και κάποιος φίλος σού στείλει ένα μήνυμα στο Facebook, τότε το “Chat Heads”, ένα χαρακτηριστικό του Facebook Home, θα σου πετάει ένα εικονίδιο με τη φατσούλα του φίλου που θέλετε να επικοινωνήσετε.

Η πρωτοβουλία αυτή της Facebook έχει διάφορες πτυχές. Από τη μία είναι η στρατηγική της εταιρείας: Προσφέροντας ένα τόσο απλό εργαλείο, προσπαθεί να κυριαρχήσει απόλυτα σε μια πολύ μεγάλη μερίδα της αγοράς χρηστών κινητών. Αυτοί που τα έχουν μόνο για το Facebook, για sharing φωτογραφιών και για chat και SMS δεν θα χρειάζονται τίποτε περισσότερο. Σύμφωνα με τις έρευνες του Zuckerberg, ο μέσος χρήστης smartphone μπαίνει στο Facebook ή στο Twitter περίπου 12 φορές τη μέρα από το κινητό του, αλλά τσεκάρει την αρχική του οθόνη πάνω από 100 φορές. Αν αυτές οι 100 ξαφνικά έχουν να κάνουν με το Facebook, μπορεί κανείς να καταλάβει την απόλυτη κυριαρχία που θα πετύχει ξαφνικά το μέσο στους χρήστες κινητών.

Στο δεύτερο στάδιο έρχεται, φυσικά, η εμπορική εκμετάλλευση αυτού του πράγματος. Οι ευκαιρίες για προώθηση διαφημίσεων στους χρήστες του Facebook Home θα δεκαπλασιαστούν σε μια στιγμή. Η mobile διαφήμιση είναι το μεγάλο στοίχημα της Facebook. Από τότε που την ξεκίνησε, τα νούμερα είναι εντυπωσιακά και ήδη σχεδόν το ένα τέταρτο των κερδών της σήμερα βγαίνει από αυτές.

Υπάρχει όμως και μία ακόμη πτυχή: Τι γίνεται με τα προσωπικά δεδομένα; Μια εφαρμογή που είναι συνδεδεμένη με το Facebook ασταμάτητα, 24 ώρες το 24ωρο, 7 ημέρες την εβδομάδα, πόσο ασφαλής μπορεί να είναι; Για παράδειγμα, θα μπορεί η Facebook να γνωρίζει πού βρισκόμαστε ανά πάσα στιγμή. Αφού η σχέση του με την συσκευή δεν θα είναι πια αυτή ενός app, αλλά σχεδόν αυτή ενός λειτουργικού, θα μπορεί να παίρνει δεδομένα από το GPS και να καταλαβαίνει για παράδειγμα που μένεις, ακόμη κι αν εσύ δεν το έχεις δηλώσει στα στοιχεία που δίνεις στο Facebook. Θα μπορεί να μάθει πράγματα για τις συνήθειές σου. Τι μουσική ακούς ή τι ταινίες βλέπεις, τι σπορ κάνεις, αν τα κάνεις καλά και ό,τι άλλες πληροφορίες μπορεί να βρει στο κινητό σου χάρη στα υπόλοιπα apps. Πολλά ερωτήματα μένει ακόμη να απαντηθούν. Και ίσως μια νέα νομοθεσία να πρέπει να προκύψει, για να προστατεύσει τους ανυποψίαστους χρήστες των… social phones.

(Γράφτηκε για το Jumping Fish)

Δεν υπάρχουν σχόλια: