27 Μαΐ 2008

Εφημεριδολογίες

Πέρσι τέτοιαν εποχή έγραφα πόσο πολύ μου άρεσε ο νέος "Ελεύθερος Τύπος". Και η άποψή μου αυτή δεν έχει αλλάξει μέχρι σήμερα. Η περιοδικίστικη λογική και το "χαλαρό" στήσιμο του φίλου μου του Σπύρου, είχαν κάνει τον "ΕΤ" την πιο ευκολοδιάβαστη εφημερίδα. Γι' αυτό και απογοητεύθηκα όταν ο "ΕΤΚ" αυτής της Κυριακής ήταν πιο "εφημερίδα" από της προηγούμενης, με νέο σχήμα (tabloid) και στήσιμο. Έχουμε μάθει στην Ελλάδα να θεωρούμε tabloid το σχήμα του "Έθνους", αλλά αυτό είναι το λεγόμενο compact. Τέλος πάντων, μια και λέμε για μεγέθη, άλλαξε και η "Καθημερινή" του Σαββάτου σε berliner (ας πούμε το ενδιάμεσο από το tabloid των "ΕΤΚ", "Θέματος" και "Βήματος" και το broadsheet της "Καθημερινής" της Κυριακής). Και, προσωπικά, μου άρεσε πολύ, όπως και το αθλητικό της περιοδικό που συμπληρώνει την έκδοση και έχει -επιτέλους- καλά κείμενα, για τέτοιο εγχείρημα εν Ελλάδι...

Ως εργαζόμενος πια στην "Καθημερινή", αλλά και ως -ενίοτε τακτικότερος, ενίοτε εντελώς άτακτος- αναγνώστης της από το '94, θεωρούσα ότι από καιρό η εφημερίδα έπρεπε να κάνει ένα βήμα προς το πιο "μοντέρνο". Και δεν εννοώ την προσθήκη περιοδικών, αλλά την αλλαγή της ίδιας της εφημερίδας. Αυτό, δηλαδή, που είχε κάνει τόσο επιτυχημένα (και με βραβείο) ο "Ελεύθερος Τύπος" και τώρα ξαφνικά -χωρίς λόγο, αφού οι κυκλοφορίες είναι μια χαρά, κατά την ταπεινή μου άποψη, και ακόμη κι αν δεν είναι, δεν φταίει το σχήμα- το αναιρεί...

7 σχόλια:

Nikos Fotakis είπε...

Δεν διάβασα τον ΕΤΚ, οπότε δεν είδα αν η αλλαγή στο φορμά συμπίπτει με την κάλυψη της επιτακτικής ανάγκης για καλά κείμενα, ρεπορτάζ και αναλύσεις, πάντως ως εικόνα, το πρωτοσέλιδο μου αρέσει (και προτείνω στην Κυριακάτικη Αυγή, να το αντιγράψει, τώρα που η ομάδα Τσίπρα θέλει να φτιάξει την εφημερίδα).
Όσο για την Καθημερινή, το Σάββατο που πήρα την εφημερίδα στα χέρια μου πρόσεξα την (ευπρόσδεκτη) αλλαγή στη δομή (που προδίδει την πρεμούρα του Παπαχελά να αντιγράψει όσο μπορεί τη δομή των New York Times), ξεφύλισσα με ενδιαφέρον το εξαιρετικό αθλητικό περιοδικό, αλλά δεν πήρα χαμπάρι την αλλαγή του σχήματος - έπρεπε να πάω στο σπίτι να τη συγκρίνω με παλιότερο φύλλο για να καταλάβω τη διαφορά. Μπορεί να φταίει το ότι ποτέ δεν θεώρησα προβληματικό το μεγάλο σχήμα - που είχαν οι εφημερίδες στην Ελλάδα για πάνω από έναν αιώνα - ούτε 30 χρόνια δεν έχουμε που συνηθίσαμε το μικρό...
Μπορεί πάλι να φταίει το ότι περίμενα ένα ακόμα πιο μαζεμένο σχήμα, σαν της Guardian. Δεν ξέρω.
Ξέρω όμως ότι όσοι γκρινιάζουν για το σχήμα είναι τεμπέληδες, που βαριούνται να μάθουν τις πιο απλές τεχνικές διπλώματος εφημερίδας.

Αθήναιος είπε...

Ως αναγνώστρια της Καθημερινής τα τελευταία 31 χρόνια δεν μου αρέσουν καθόλου αυτές οι αλλαγές στο σχήμα που πρωτοάρχισαν επί Βλάχου όταν υιοθέτησε το σχήμα της Herald Tribune--που να τα θυμάσαι αυτά, ήσουν ακόμη στο προνήπιο. Αν θεωρώ κάτι πρωτοπορειακό στην Καθημερινή αυτό είναι ο λόγος που χρησιμοποιούν οι συντάκτες του (ακόμη κι εσείς στο GK αν και ορισμένα άρθρα είναι στο όριο και γίνονται χλεχλε) κάτι που την αναδεικνύει σε προπύργιο απέναντι στη ΝΙΤΡΟποίηση του σύμπαντος και στην επικράτηση της διαλέκτου αγράμματων συντακτών από την οποία δεν μπορείς να γλυτώσεις από πουθενά.

Δεν θέλουμε νέα σχήματα, θέλω να διαβάζω την ίδια εφημερίδα που διάβαζε ο πατέρας μου και ο παπούς μου πριν από αυτό, που την άνοιγα μικρή και ήταν πιο μεγάλη από μένα και άφηνε και λίγη μουτζούρα απο το μελάνι στα χέρια. Τί ωραίες εποχές.

Nikos Fotakis είπε...

Συμφωνώ: επίσης προτείνω την νεκρανάσταση του Αλέξανδρου Παπάγου

Αθήναιος είπε...

Κανόνισε να διαβάσει ο διευθυντής σου το σχόλιο και να δει ότι χρησιμοποίησες τη δύσκολη ελληνική λέξη "νεκρανάσταση" και σε απολύσει από το περιοδικό...

Αλήθεια πώς θα τη μεταφράζατε αυτή τη λέξη αυτή στα περιοδικά; "Ο Παπάγος έκανε ένα σούπερ γουάου ριμπούτ"; "Ένας newcomer από τα παλιά! Φέτος θα φορεθεί πολύ Αλέξανδρος Παπάγος"; "Το πιο χοτ come back του καλοκαιριού ακούει στο όνομα Άλεκ Παπάγος" κλπ

Nikos Fotakis είπε...

Μου αρέσει που φλερτάρεις με την ιδέα...

Αθήναιος είπε...

Μου αρέσει που φλερτάρεις με την ιδέα...

Δεν μου απάντησες. Πώς λέγεται το "νεκρανάσταση" στα "περιοδικατζίδικα";

Nikos Fotakis είπε...

"Καθημερινή"