...που άφησα πίσω μου μια κολασμένη εβδομάδα, που τακτοποίησα μερικές από τις εκκρεμότητες που είχα αφήσει για το Σάββατο πρωί, που με το στομάχι γεμάτο γουργουρίζω στον καναπέ, διαβάζοντας περιοδικά και βλέποντας σαχλαμάρες στην τηλεόραση, μπορώ επιτέλους να απαντήσω
σ' αυτόν τον ηλίθιο του Ριζοσπάστη και όλους τους ηλίθιους κριτικούς κινηματογράφου που νομίζουν ότι κάνουν κριτική στο Vicky Cristina Barcelona και επί της ουσίας απλώς περιγράφουν την υπόθεση*. Δεν είμαι καλύτερος, φυσικά - αλλά εγώ δεν πληρώνομαι για να αναλύω ταινίες. O λόγος, λοιπόν, για να είμαι ειλικρινής, που από το προπερασμένο Σάββατο (εκείνο της Μαντόνα, αν θυμάται κανείς) δεν έχω γράψει ακόμα τη γνώμη μου για το Vicky Cristina Barcelona, δεν είναι ότι είχα πάρα πολλή δουλειά και δεν προλάβαινα, αλλά ότι, δεν ήμουν σίγουρος ποια είναι η γνώμη μου. Οι φίλοι μου που πηγαίνουν στα κινηματογραφικά φεστιβάλ του κόσμου με είχαν προϊδεάσει για κάτι διαφορετικό, επιστρέφοντας από τις Κάννες - μου έλεγαν ότι πρόκειται για μια χαριτωμένη, ανάλαφρη και δροσερή κομεντί που κυλά ευχάριστα. Όταν άναψαν τα φώτα, δεν είχα την ίδια άποψη - ναι, η φωτογραφία ήταν υπέροχη και ναι, το καστ είναι μοναδικό και ναι, η Πενέλοπε Κρουθ που εμφανίζεται στη μέση της ταινίας για να την πάρει όλη πάνω της δίνει μια από τις ερμηνείες της χρονιάς και ναι, η Ρεμπέκα Χολ (η "Βίκυ") είναι ένα διαμάντι και ναι, δεν μπορώ ποτέ να πω κακή κουβέντα για τη Σκάρλετ και ναι, η Βαρκελώνη είναι μια μαγευτική πόλη, αλλά... αυτά που με ενόχλησαν είναι περισσότερα. Με εκνεύρισε πολύ η τουριστική ματιά στα πράγματα. Με εκνεύρισε περισσότερο αυτό το συνεχές φλύαρο voice over, που μας κάνει νιανιά όχι μόνο αυτά που βλέπουμε (τι κάνουν οι ήρωες) αλλά κι αυτά που νιώθουν, δηλαδή αυτά που θα έπρεπε να ερμηνεύουν. Κυρίως όμως, με εκνεύρισε το ότι, σε μια ταινία γεμάτη συναισθηματικές εξάρσεις, με ηρωίδες που αναζητούν κάτι που θα τις συνταράξει, με πάθος, τσακωμούς και εκρήξεις, ένιωθα ότι βλέπω κάτι τελείως επίπεδο. Σαν να μην συμβαίνει τίποτε από αυτά στ' αλήθεια. Και θύμωσα με τον σκηνοθέτη, θεώρησα, όπως ο γελοίος του Ριζοσπάστη, πως το 'χει χάσει, πως επιστρέφει στα ίδια θέματα χωρίς να έχει κάτι να πει. Και μετά, άρχισα να συζητάω για την ταινία - γιατί τι νόημα έχουν οι ταινίες, αν δεν τις συζητάς; Και άκουσα μια άποψη που μου απέδειξε πόσο ηλίθιος είμαι. Ναι, ο Γούντι Αλεν επιστρέφει στα ίδια και τα ίδια θέματα - μόνο που τώρα είναι πιο πικρός και πιο απαισιόδοξος, μόνο που τώρα στις ταινίες του δεν υπάρχει κάθαρση. Το Vicky Cristina Barcelona είναι φλατ και στερείται αληθινού συναισθήματος, όχι γιατί ο ίδιος είναι ανίκανος να το αφηγηθεί, αλλά γιατί οι ήρωές του δεν το διαθέτουν στ' αλήθεια. Και αυτό είναι η καλύτερη απόδειξη ότι ο τύπος "το 'χει ακόμα", μιλάει γι' αυτό που συμβαίνει γύρω μας, για μας, που περιφερόμαστε σαν τουρίστες στις ζωές μας, απρόθυμοι να ξεφύγουμε από τον ρόλο που έχουμε αποφασίσει να παίξουμε - ακόμα κι αν λέμε ότι θέλουμε κάτι άλλο. Έχω βαρεθεί να βλέπω γύρω μου τέτοιες περιπτώσεις, γι' αυτό και κατά κανόνα το βουλώνω - μήπως και διατηρήσω ένα ελάχιστο αυτοσεβασμού.
Δύο εβδομάδες μετά την προβολή, το μόνο που δεν έχω συγχωρήσει ακόμα στον Γούντι Άλεν είναι το ότι θεωρεί ότι η παλιά τζαζ είναι καλή μόνο για το περιβάλλον της Νέας Υόρκης. Στις "λονδρέζικες" ταινίες του χρησιμοποίησε ως επένδυση παλιές ηχογραφήσεις από άριες - ή πρωτότυπη μουσική του Φίλιπ Γκλας -, ενώ τώρα σ' ολόκληρη την ταινία ακούγεται συνεχώς το ίδιο χαριτωμένο τραγουδάκι και κάτι εκνευριστικές σπανιόλικες κιθάρες - τη στιγμή που θα μπορούσε να πετύχει ένα σαφέστατα καλύτερο αποτέλεσμα αν έβαζε
κάποιο κομμάτι του Τζάνγκο Ράινχαρντ, το Billets Doux, ας πούμε... *ο μόνος που ξέφυγε από την περιγραφή της υπόθεσης και διατύπωσε μια θεωρία, ήταν ο Δανίκας στα "Νέα", αλλά κι αυτώς, απλώς έγραψε μερικές μπούρδες για το σεξ, προφανώς ξελιγωμένος από τη γνωστή σκηνή...
12 σχόλια:
Έλα το περίμενα για να αποφασίσω αν θα πάω να δω την ταινία. Δεν θα πάω. Όλα αυτά τα έχουν αφηγηθεί εδώ και μια πενταετία σύγχρονοι αμερικανοί συγγραφείς. Κι όλη αυτή η προσπάθεια του Γούντι να δείχνει έξυπνος μου θυμίζει την pathetic εκδοχή του εαυτού μου και με γεμίζει τρόμο η σκέψη ότι θα φτάσω 60 τόσα κι ακόμα θα παριστάνω τον εξυπνάκια.
(Έχεις δίκιο για τη μουσική)
Ωραίο κείμενο.
Εγώ πάλι λέω να πάω (ίσως σήμερα) για να δω για τελευταία φορά την Σκαρλετούλα (από τις καλές μέρες που ήταν ακόμα ανύπαντρη)..
Πες τα River! Μαζί σου είμαι. Να πω την αμαρτία μου, ποτέ δεν είδα ταινία του Γούντι, χωρίς κάτι ελάχιστο έστω να ΜΕ άρεσε.Και πάντα κρατιόμουν από αυτό το κάτι και δεν έφευγα ανικανοποίητος. Κάπως έτσι θα είναι πιστεύω κι η κατάσταση με το VCB (ακόμα δε το είδα κι εγώ, αλλά προβλέπεται).
Αυτό με τις ταινιο-κριτικές σηκώνει μεγάλη συζήτηση...
Το είδα μόλις χθες, και μου άφησε και μένα μια περίεργη γεύση. Η ταινία είναι καλή και αξίζει να την δει κανείς για πάρα πολλούς λόγους, οι πρωταγωνιστές παίζουν υπέροχα αλλά συμφωνώ κι εγώ για το "soundtrack". Εκείνο το Barcelona, Barcelona το έχω ακόμα στα αυτιά μου.
Mα διαβάζεις ακόμη Ριζοσπάστη; ΚΑΙ Δανίκα;
:Ρ
Θα μας πεί επιτέλους κανείς αν σε όλες αυτές τις παρτούζες που περιγράφετε, βλέπουμε τουλάχιστον κανα βυζί της προκοπής;
Δεν φαίνεται βυζί ούτε με το κυάλι.
Πουριτανισμός σε όλο του το μεγαλείο.
Στο σύνολο του έργου του Γούντι Αλεν, πρέπει να φαίνεται μόνο ένα βυζί - εκείνο το τεράστιο μεταλλαγμένο από τα "Πάντα γύρω από το Σεξ"
Άσε, την ίδια βυζοξηρασία αντιμετωπίζω κι εγώ με τα Τζέημς Μποντ. Τελικά η θεωρία μου ότι ο 007 ήταν γκέι μάλλον ισχύει.
Όταν τα λέω εγώ κανείς δεν με πιστεύει, πρεπει να γνωματεύσεις εσύ, δηλαδής;
Poli kali i kritiki sou!
- I Penelope eswse thn tainia (poli kali)
- To idio kai o Bardem
- I skini me thn Penelope na zwgrafizei me to nyhtiko htan OLA ta lefta (ki as mhn eixe vyzi i tainia....)
- To idio kai i fotografia poli kali
ALLA:
- i Skarlet (an kai ginekara...) htan ligo afirimeni
- I Barcelona atsalakoti gia CNTraveller ;-)
- San na varethike sta misa o Woody kai me ena voice over sfirixe thn lixei ths tainias ekei pou tha eprepe na dwsei emfasi
AAA:
- Kai kati malakes sthn pisw seira pou gelousan kathe treis kai ligo, giati kai kala tha eprepe na iparhei kai krimeno (sofistike) hioumor mias kai htan tainia tou Woody Allen.... :-(
Δημοσίευση σχολίου