16 Ιαν 2008

Ενα «Smart» ποδήλατο

Αν δεν ήταν ο Λανς Άρμστρονγκ, ίσως η Trek να μην συγκαταλεγόταν στους διασημότερους κατασκευαστές ποδηλάτων στον κόσμο. Από την άλλη, αν δεν ήταν η Trek, ίσως ο Λανς Άρμστρονγκ να μην γινόταν ποτέ ο κορυφαίος ποδηλάτης όλων των εποχών. Όχι μόνο επειδή η αμερικανική εταιρεία φρόντιζε πάντα να του φτιάχνει ακριβώς το ποδήλατο που επιθυμούσε, πριν κατακτήσει άλλο ένα Γύρο της Γαλλίας, αλλά κυρίως γιατί το 1997 ήταν η Trek - U.S. Postal που του έδωσε ένα συμβόλαιο να υπογράψει, την ώρα που η παλιά του ομάδα τον απέλυε λόγω του καρκίνου που του είχε διαγνωσθεί...

Βέβαια, αν το καλοσκεφτείς, ο βαθμός αναγνωρισιμότητας της Trek αυξομοιώνεται αναλόγως του βαθμού οικειότητας που έχει ο καθένας από μας με την αγωνιστική ποδηλασία. Γιατί, πολύ απλά, όσον αφορά στην ποδηλασία πόλης, στην ποδηλασία ως μέσο μεταφοράς, στην ποδηλασία ως φιλοσοφία ζωής, η αμερικανική εταιρεία δεν ήξερε καν πώς να απευθυνθεί στο ολοένα και αυξανόμενο κοινό. Τι ειρωνεία: Να πρόκειται για έναν κολοσσό του είδους, με έσοδα κοντά στα 600 εκατομμύρια δολάρια το χρόνο, και όλα να προέρχονται από αγωνιστικά ποδήλατα και αξεσουάρ. Κάτι, όμως, αλλάζει τους τελευταίους μήνες και ίσως συμπαρασύρει και ολόκληρη την αγορά ποδηλάτου πόλης. Το νέο project της Trek λέγεται Lime, και έχει φιλοδοξίες παρόμοιες μ’ εκείνες του Smart, όταν πρωτοξεκίνησε. Εδώ, βέβαια, το στοίχημα δεν έχει να κάνει με το μέγεθος. Αλλά, όπως και το Smart έφερε ένα ολοκαίνουργιο κοινό στην αγορά αυτοκινήτων, έτσι και το Lime φιλοδοξεί να κάνει το ποδήλατο πιο φιλικό προς τον χρήστη -κι άρα να ανοίξει την αγορά σε ακόμη μεγαλύτερο κοινό. Και τα όπλα του, φυσικά, είναι τα ίδια με του Smart: εργονομία, τεχνολογία και κυρίως αισθητική.

Η συνταγή για το τελικό αποτέλεσμα ήταν απλή. Ήταν η απάντηση στο ερώτημα: “τι θέλει το ευρύ κοινό, για να ξανακαβαλήσει ποδήλατο;” Κατ’ αρχάς ευκολία. Γι’ αυτό και το Lime έρχεται μ’ ένα φοβερό σύστημα 3 ταχυτήτων (συνεργασία της Trek με την Shimano που εδώ και καιρό ήθελε να μπουκάρει στην αμερικανική αγορά και τσίμπησε την ευκαιρία τώρα με τον καλύτερο τρόπο), οι οποίες μπαίνουν αυτόματα, αναλόγως του τρόπου που κάνει πετάλι ο αναβάτης! Ο υπολογιστής, μάλιστα, δεν τροφοδοτείται από μπαταρία, αφού τα “μυαλά” της Trek είχαν το άγχος πως ο ποδηλάτης θα ξενέρωνε άσχημα την στιγμή που θα έπρεπε να την αλλάξει, και γι’ αυτό ανέπτυξαν σύστημα τροφοδοσίας από το πετάλι. Η ευκολία, παρέα με την άνεση, έχει προκριθεί και στον σκελετό. Οι χαμηλές ταχύτητες είναι το στάνταρ για ένα ποδηλάτη πόλης, άρα το Lime ποντάρει πολλά στην σταθερότητά του όταν πηγαίνει αργά. Με απλά λόγια, στο Lime απλώς ανεβαίνεις και κάνεις πετάλι. Τα υπόλοιπα τα κάνει μόνο του! Εντελώς...


Τι άλλο; Η σέλα είναι στην ουσία μια θήκη για το πορτοφόλι, το κινητό, το iPod (μην το ξαναγράψω ότι όταν κάνουμε πετάλι, απαγορεύεται να μιλάμε στο τηλέφωνο ή ν’ ακούμε μουσική!), τα φρένα και το τιμόνι είναι πανεύκολα στη χρήση, τα καλώδια του υπολογιστή κρυμμένα μέσα στον σκελετό και το κλου είναι τα πλαστικά κομμάτια που μοντάρονται μόλις επιλέξεις το χρώμα που σου αρέσει και διαφοροποιούν το ποδήλατό σου. “Οταν ρωτούσαμε τον κόσμο τι θυμόταν πιο πολύ από το παιδικό τους ποδήλατο, όλοι μιλούσαν για το χρώμα”, λέει ο αρχισχεδιαστής της Trek, Χανς Εκχολμ, “γι’ αυτό κι είχαμε από την αρχή την αίσθηση ότι τα χρωματιστά πλαστικά θα έκαναν την διαφορά”. Και όντως, σε μισό χρόνο το Lime έχει ήδη πουλήσει 10.000 κομμάτια στις ΗΠΑ -με τιμή 600 δολάρια. Στην Ελλάδα αναμένεται τον Μάρτιο και όταν πια έλθει θα το βρεις στο www.cyclist.gr

(Top Gear, Ιανουάριος 2008)

Δεν υπάρχουν σχόλια: