26 Ιαν 2013

Πώς το Facebook με το Graph Search αλλάζει πάλι τους κανόνες του Internet



Δες το βίντεο. Ναι, είναι υπέροχο και δεν ευθύνονται μόνο οι Sigur Ros γι’ αυτό. Στις ΗΠΑ, η νέα μηχανή αναζήτησης του Facebook έχει ήδη μοιραστεί στους χρήστες του και τα πρώτα τους σχόλια είναι διθυραμβικά. Το Graph Search, όπως ονομάζεται, είναι ένας από αυτούς τους λόγους που σε κάνουν –έστω και για λίγο– να ξεχνάς πόσο μισείς το Facebook (και να θυμάσαι πόσο δεν μπορείς ν’ αντέξεις μακριά του).

Είναι επίσης μία ακόμη απόδειξη του ταλέντου του Mark Zuckerberg και του πόσα ακόμη χρήματα έχει να βγάλει η μαγική του εφεύρεση. Δεν ξέρω για σένα, αλλά εγώ ήδη από τα πρώτα δευτερόλεπτα του βίντεο άρχισα να βλέπω δολάρια να χοροπηδάνε στο φόντο.

Σκέψου λίγο τι καινά δαιμόνια θα φέρει αυτή η διαφορετική εμπειρία από την (εντελώς χάλια) τωρινή αναζήτηση του Facebook. «Δεν φτιάχνουμε το ευρετήριο του Internet», δήλωσε ο Zuckerberg. «Φτιάχνουμε το ευρετήριο του δικού μας χάρτη». Σύμφωνοι, Mark. Αλλά με 1 δισεκατομμύριο χρήστες στο δίκτυό σου, πόσο πολύ απέχει από το να γίνει ένα ανταγωνιστικό εργαλείο ακόμη και του Google;

Η νέα μηχανή αναζήτησης, σε πρώτη φάση, δίνει αποτελέσματα σε τέσσερις θεματικές (πρόσωπα, μέρη, φωτογραφίες, ενδιαφέροντα). Φυσικά και τα αποτελέσματα αυτά έχουν να κάνουν και με τους περιορισμούς που ορίζει κάθε χρήστης. Αλλά είναι τόσο ωραίο εργαλείο, που όλοι μας θα θέλουμε να δώσουμε λίγες παραπάνω πληροφορίες για μας, μόνο και μόνο για να εμφανιζόμαστε σ’ αυτές τις αναζητήσεις.

Ας πούμε ότι μόλις γύρισες από ένα τέλειο ταξίδι για snowboard. Μπαίνεις εκστασιασμένος και ψάχνεις για «φίλους μου που κάνουν snowboard» ή «συναδέλφους που ανέβασαν φωτογραφίες από τον Παρνασσό τα τελευταία πέντε χρόνια». Ας πούμε τώρα ότι, όσο χαζεύεις τις φωτογραφίες των φίλων σου από τα χιόνια ή τσατάρεις μαζί τους αν είναι καλύτερα στον Παρνασσό ή τα Καλάβρυτα, συνειδητοποιείς ότι εσύ ο ίδιος δεν έχεις ανεβάσει μια τέτοια φωτογραφία. Ή ότι την έχεις ανεβάσει «κλειδωμένη» ώστε να τη βλέπουν μόνο όσοι είναι tagαρισμένοι εκεί. Δεν θα θελήσεις λίίίίίίίίίίγο παραπάνω να την δείξεις σε όλον τον κόσμο;

Ας το πάμε ένα βήμα πιο πέρα: Ταξιδεύεις στο Παρίσι και πεινάς. Σκέφτεσαι να ψάξεις στο Facebook για «εστιατόρια, στις σελίδες των οποίων έχουν κάνει like οι φίλοι μου που έχουν επισκεφθεί το Παρίσι». Κι εσύ ο ίδιος, βέβαια, θα φροντίσεις να κάνεις like της σελίδας του εστιατορίου που σού άρεσε. Γιατί νιώθεις ότι έτσι θα βοηθήσεις άλλους που θα αναζητήσουν κάτι παρόμοιο στο μέλλον. Και γιατί, βασικά, έτσι λειτουργεί το Facebook και τώρα με το Graph Search θα λειτουργεί ακόμη πιο αποτελεσματικά. Καταλαβαίνεις, βέβαια, τις διάφορες εμπορικές χρήσεις που θα έχει αυτό.

Να στο κάνω πιο απλό: πληκτρολογείς «τηλεοπτικές σειρές που αρέσουν στους φίλους μου» και σού έρχεται το ανάλογο search result, γεμάτο με το “Homeland”, “Downton Abbey” και “Σουλεϊμάν ο Μεγαλοπρεπής”. Πώς θα σού φαινόταν αν δίπλα σε κάθε αποτέλεσμα σου είχε κι ένα link για απ’ ευθείας stream ή download της σειράς σε μια πολύ καλή τιμή; Δεν θα σε χαλούσε, έτσι;

O Mark Zuckerberg, βέβαια, δήλωσε ότι ακόμη δεν έχει σκοπό την εμπορική εκμετάλλευση. Αλλά το είπε κάπως έτσι: «Δυνητικά θα μπορούσε να γίνει μια επιχείρηση, με την πάροδο του χρόνου, αλλά προς το παρόν έχουμε επικεντρωθεί στην οικοδόμηση μιας νέας εμπειρίας για το χρήστη. Θα πρέπει πρώτα να φτιάξουμε κάτι που είναι υψηλής ποιότητας».

Ναι, ήταν δύσκολο να βρεις τόσο καιρό κίνητρο για να φορτώσεις το Facebook με προσωπικές σου πληροφορίες, όταν έβλεπες πόσο ξεδιάντροπα αυτές προορίζονταν για διαφημιστική χρήση. Αλλά τώρα που οι εμπειρίες σου, οι φωτογραφίες σου, τα φετίχ σου μπορεί να βοηθήσουν τους φίλους σου ή να ικανοποιήσουν λίγο παραπάνω την φιλοδοξία σου να γίνεις αυτό που λέμε «επιδραστικός», θα είσαι ή δεν θα είσαι λίγο πιο χαλαρός στο τι ανεβάζεις και τι περιορισμούς του βάζεις;

Μην ανησυχείς, δεν χρειάζεται να απαντήσεις αμέσως. Το Graph Search αργεί ακόμη να φτάσει στην Ελλάδα. Οι servers του Facebook δεν είναι ακόμη έτοιμοι να ικανοποιήσουν τις αναζητήσεις 1 δις. χρηστών, οπότε για αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα (ολόκληρο χρόνο, πιθανότατα), η νέα μηχανή αναζήτησης θα είναι προνόμιο μόνο μερικών τυχερών Αμερικανών.

(Γράφτηκε για το Jumping Fish)

Δεν υπάρχουν σχόλια: