5 Μαρ 2008

Έχω πάθει σοκ!

Έχω πάθει σοκ, όχι από το 0-2 της Άρσεναλ, μέσα στο Μιλάνο (με τον Κάλατς τερματοφύλακα, δεν περίμενες καλλίτερη τύχη...). Η αλήθεια είναι ότι άνοιξα την τηλεόρασή μου μετά από πολύ καιρό ακριβώς επειδή ήθελα να δω Champions League. Αλλά... Στην ΕΤ-1 πέτυχα ένα σπάνιο αριστούργημα του ελληνικού κινηματογράφου -παράξενη ειρωνία σε μια μέρα που ασχολιόμουν με κάτι που δεν ασχολούμαι ποτέ: με τις ελληνικές ταινίες. Δεν ήξερα καν για την ύπαρξη αυτής της ταινίας (είπαμε, η "Αναζήτηση" είναι από τα αγαπημένα μου εγχώρια φιλμ -αυτό είναι το επίπεδό μου), αλλά όταν άρχισαν οι τίτλοι αρχής να αραδιάζουν μπροστά στα μάτια μου το καστ, πραγματικά έπαθα σοκ. Στην αρχή νόμιζα ότι επρόκειτο για μια κινηματογράφιση κάποιας θεατρικής παράστασης στην Επίδαυρο. Όταν όμως είδα την πρώτη σκηνή της "Αντιγόνης", κατάλαβα ότι αυτό που θα παρακολουθούσα την επόμενη μιάμιση ώρα ήταν κάτι μοναδικό -κι εγώ ένας άσχετος αγράμματος που αγνοούσα την ύπαρξή του.

Η "Αντιγόνη" του Γιώργου Τζαβέλλα ήταν ένα έργο ζωής για τον σκηνοθέτη. Γυρίστηκε το 1961 με το Μάνο Κατράκη στο ρόλο του Κρέοντα, τη Μάρω Κοντού στο ρόλο της Ισμήνης, τον Βύρωνα Πάλλη ως Εξάγγελο (ΑΠΙΣΤΕΥΤΟΣ!!!), την Ίλια Λιβυκού ως Ευρυδίκη, τον Γιάννη Αργύρη στο ρόλο του φρουρού, το Νίκο Καζή στο ρόλο του Αίμωνα και φυσικά την συγκλονιστική Ειρήνη Παππά -32 ετών τότε- στον κεντρικό ρόλο, αυτόν της τραγικής Αντιγόνης, της πιο εμβληματικής φιγούρας στο έργο του μέγιστου Σοφοκλή. Η εξαιρετική μουσική είναι του Αργύρη Κουνάδη, αλλά είναι η σκηνοθεσία του Γιώργου Τζαβέλλα που πραγματικά σε τρελαίνει. Προσωπικά, μου θύμισε τον "Οθέλλο" του Όρσον Ουέλς. Σεβασμός στο αρχαίο κείμενο, οι απαραίτητες σεναριακές ενέσεις για να λειτουργήσει το αρχαίο δράμα κινηματογραφικά, αποθέωση των σπουδαίων ηθοποιών που είχε στην διάθεσή του... Δύσκολα φαντάζεσαι ότι ήταν ο ίδιος σκηνοθέτης που γύρισε το "Σοφεράκι", τον "Μεθύστακα", την "Κάλπικη Λύρα" και το "Η δε γυνή να φοβήται τον άνδρα". Από την άλλη, μόλις έγραψα τους τίτλους τεσσάρων από τις πιο όμορφες ταινίες του παλιού ελληνικού κινηματογράφου...


1 σχόλιο:

Stratos Bacalis είπε...

Και να φανταστείς είχα αφήσει το περιοδικό με το πρόγραμαμ ανοιχτό στην περίληψη της ταινίας επίτηδες πάνω στο τραπεζάκι για να θυμηθώ να το "γράψω"... και φυσικά το ξέχασα μέσα στην χθεσινοβραδυνή πιλάλα (με πήρε ο ύπνος στον καναπέ, ξύπνησα αργά, έπρεπε να φύγω σφαίρα για το μπαρ που θα έπαιζα...χαμός):-(