25 Σεπ 2007

Anita a-day: Συνέντευξη

Αποσπάσματα συνέντευξης της Anita O' Day στο γαλλικό "Jazz Magazine" (#134, Σεπτέμβριος 1966):
Πώς σας ήρθε η ιδέα να τραγουδήσετε τζαζ;
Θα έπρεπε να το ξέρετε γιατί εσείς, οι δημοσιογράφοι δώσατε όνομα στο στιλ μου. Όταν ξεκίνησα, με αποκαλούσαν personality singer. Στη συνέχεια, σπούδασα μουσική, σολφέζ και αρμονία. Έχοντας όλες αυτές τις γνώσεις, σκέφτηκα: "όλος ο κόσμος τραγουδά τη μελωδία, εγώ θα αυτοσχεδιάσω παίρνοντας σαν βάση τις συγχορδίες και χρησιμοποιώντας όλη μου τη γνώση της αρμονίας". Το έκανα σε υπερβολικό βαθμό, στο σημείο που ο κόσμος έλεγε: "είναι απαίσιο, δεν ξέρει να τραγουδήσει μελωδικά!". Το 1931, πήγα σε μια οντισιόν του Benny Goodman και μου είπε: "Τραγουδήστε τη μελωδία". Ήμουν ανίκανη να το κάνω κι έχασα τη δουλειά. Την επόμενη εβδομάδα, πήγα σε μια οντισιόν του Gene Krupa. Πριν καλά καλά μ' ακούσει, μου είπε: "έχετε καλό ρυθμό". Με προσέλαβε και με κράτησε τέσσερα χρόνια.
Ποια σημασία δίνετε στους στίχους όταν τραγουδάτε;
Όταν μαθαίνω ένα τραγούδι, προχωρώ ως εξής: μαθαίνω πρώτα τα λόγια σαν ποίημα και στη συνέχεια μελετώ τη μουσική δομή σαν αυτόνομη μουσική. Κάνω μια σύνθεση των δύο, προσθέτω συναίσθημα, ρυθμό και τραγουδάω.
Έχετε επηρεαστεί από την Billie Holiday (...) υπήρξατε φίλη της;
Είναι μια ερώτηση που με ενοχλεί λίγο γιατί οφείλω να σας ομολογήσω ότι καθ' όλη τη διάρκεια της καριέρας μου και μέχρι το θάνατό της, η Billie Holiday με αγνοούσε. Είχαμε συναντηθεί πολλές φορές και δεν με χαιρέτησε ποτέ, ούτε μου απεύθυνε το λόγο. Πριν από κάποια χρόνια, σε κάποιο φεστιβάλ, συμμετείχαμε στο ίδιο πρόγραμμα και είχα τρελό τρακ. Καθόμασταν η μια δίπλα στην άλλη στο τραπέζι του μακιγιάζ, μπροστά από έναν μεγάλο καθρέφτη. Μείναμε έτσι για σαρανταπέντε λεπτά και τα μάτια της δεν κοίταξαν ποτέ στην κατεύθυνσή μου. Γιατί; Δεν ξέρω, αλλά με είχε πονέσει πολύ αυτή η συμπεριφορά.
Ποια η γνώμη σας για την Ella Fitzgerald; Ειλικρινά...
Δεν είναι τόσο χοντρή όσο νομίζει ο κόσμος. Αυτό που την παχαίνει είναι η ζώνη που φορά γύρω από τη μέση της, και όπου βάζει όλα της τα χρήματα! Αστειεύομαι. Η Ella είναι η Ella! Είναι καταπληκτική! Μπορεί να τραγουδήσει για μιάμιση ώρα συνέχεια: έχει την ικανότητα το στήθος της. Εγώ είμαι μικροκαμωμένη και δεν μπορώ να ξεπεράσω τα σαρανταπέντε λεπτά...
Μετά από αυτά, ταιριάζει ένα ακόμη κομμάτι του Cole Porter...

Δεν υπάρχουν σχόλια: