[Στο πλαίσιο της Blogovision 2013, το Πο Πο Culture! προσφέρει δωρεάν στους αναγνώστες του σύντομα μαθήματα ιστορίας και λαογραφίας]
Κατά Τον Δαίμονα Εαυτού: Αρχαία ελληνική έκφραση που σημαίνει "ενάντια στο φύλακα-άγγελό μου" ή "σύμφωνα με τη δική μου συνείδηση". Η πιο διάσημη εμφάνισή της υπάρχει στην επιγραφή πάνω στον τάφο του Jim Morrison, στο Père Lachaise των Παρισίων. Από το 2013 ξανακάνει το γύρο του κόσμου, ως ο τίτλος του τελευταίου άλμπουμ της κορυφαίας ελληνικής heavy metal μπάντας.
Μάθημα της 1ης Δεκεμβρίου 2013: Τρανσυλβανία - Λαϊκές παραδόσεις
Από τα χρόνια κιόλας της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, η Τρανσυλβανία αποτελούσε μια περίεργη περιοχή. Τα σύνορα της Αυτοκρατορίας σταματούσαν στο Δούναβη, από τη Μαύρη Θάλασσα μέχρι τη σημερινή Αυστρία. Εκτός από ένα σημείο: Τη Δακία, που είχε για βόρειο σύνορο τα Καρπάθια Όρη. Η περιοχή ήταν ορεινή, δύσκολη, ιδιαίτερη. Δεν είναι σαφές τι ακριβώς συνέβη όταν οι Ρωμαίοι αποχώρησαν από εκεί το 271 μ.Χ. έπειτα από την ανελέητη πίεση των Βησιγότθων. Οι Ούγγροι που έφτασαν αρκετούς αιώνες αργότερα (απόγονοι κι αυτοί ενός βαρβαρικού, νομαδικού φύλου, των Ούνων) ισχυρίζονται ότι βρήκαν την περιοχή άδεια. Αλλά πολλές από τις παραδόσεις του τόπου παραπέμπουν σε πολύ παλιότερες εποχές και στο έθνος που σχηματίστηκε από την πρόσμειξη των Ρωμαίων με τους Γέτες, την ελληνική φυλή που οι πρώτοι ονόμαζαν Δάκες.
Αυτό που είναι σίγουρο είναι πως αργότερα κατέφθασαν και πολλοί Γερμανοί, αυξάνοντας τις εθνικότητες σε τρεις. Καλεσμένοι τον 12ο και τον 13ο αιώνα από τον Ούγγρο βασιλιά με σκοπό να αυξήσουν τον πληθυσμό της, πολλοί Σάξονες ιππότες απέκτησαν εδάφη στην περιοχή, ενώ και οι Αψβούργοι έφεραν Γερμανούς εποίκους μετά το 1700 όταν κατάφεραν να διώξουν τους Οθωμανούς από εκεί. Είχαν, βέβαια, μεσολαβήσει τα φοβερά σκηνικά μεταξύ των τελευταίων και του Κόμη Βλαντ Δράκουλα στη χώρα των Βλάχων, νότια της Τρανσυλβανίας. Στο βιβλίο του Μπραμ Στόκερ, η Τρανσυλβανία είχε την τιμή να γίνει η πατρίδα του Δράκουλα, που είναι και η ιστορική αλήθεια αφού εκεί γεννήθηκε ο Βλαντ, αλλά τα μεγάλα παλουκώματά του και το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του τα έζησε στις πεδιάδες του Νότου, εκεί που ήταν και η έδρα του πριγκιπάτου του.
Τέλος πάντων, αυτό που έχει μεγαλύτερη σημασία είναι ότι η Τρανσυλβανία είναι μια απομονωμένη, αγροτική περιοχή με έντονη λαογραφική παράδοση που έχει τις ρίζες της σε τουλάχιστον τρεις εθνικότητες -όχι απαραίτητα φιλικές η μία προς την άλλη- και μνήμες από απίστευτα αποτρόπαιες πράξεις από τους διάφορους βαρβάρους που πέρασαν κάποια στιγμή από εκεί, αλλά και από τα χρόνια της τουρκοκρατίας και του αντάρτικου εναντίον της. Σε καμμία άλλη περιοχή της Ευρώπης δεν θα βρει κανείς σήμερα τόσο έντονο το στοιχείο της μαγείας και της κατάρας. Οι κοινές ρουμανικές βρισιές πηγάζουν από μια τεράστια παράδοση αναθεμάτων και στις μισές περιέχεται η λέξη Διάβολος ή Σατανάς. Επίσης, οι μάγισσες -κυρίως Ρομά (άλλη μια νομαδική φυλή με έντονη παρουσία στη σημερινή Ρουμανία)- είναι στοιχείο της καθημερινής ζωής στην επαρχία. Είναι οι ψυχολόγοι, οι ακτιβίστριες, οι θεματοφύλακες των παραδόσεων των φτωχών.
Το "Cine Iubeste Si Lasa" είναι ένα τραγούδι της δεκαετίας του '30, συγκλονιστικά ερμηνευμένο από τη Μαρία Τανάζε. Βασίζεται σε μια τρανσυλβανική κατάρα προς τον άπιστο εραστή. Και μετατρέπεται στο πιο όμορφο τραγούδι από τα 11 του νέου άλμπουμ των Rotting Christ. Το οποίο άλμπουμ είναι μια μικρή Τρανσυλβανία από μόνο του. Περιέχει λαογραφικά στοιχεία από ουκ ολίγα έθνη και περιοχές, αλλά είναι εξίσου σκοτεινό και τρομακτικό με τις πιο άγριες νύχτες του Κόμη Βλαντ του Παλουκωτή.
Άκουσέ το όλο εδώ:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου